1. Home
  2. Vergoedingen
  3. Personenalarmering

Vergoeding personenalarmering

Wat krijgt u vergoed voor personenalarmering? Bekijk de vergoeding in onze zorgverzekeringen.

Wat krijgt u vergoed?

Personenalarmering (of alarmeringssysteem) krijgt u vergoed uit uw basisverzekering. U kunt voor vergoeding in aanmerking komen als u lichamelijk gehandicapt bent en er een duidelijke noodzaak bestaat om in geval van nood onmiddellijk medische of technische hulp van buitenaf in te roepen om complicaties te voorkomen. Daarbij bent u gedurende langere tijd op uzelf aangewezen en bent u tevens in een noodsituatie niet in staat om zelfstandig de telefoon te bedienen.

Dit krijgt u vergoed:

  • Een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm, in bruikleen
  • Begeleiding en instructie
  • Aansluiting op een alarmcentrale die 24/7 bemand is
  • Onderhoud, reparatie of vervanging van de apparatuur

Dit krijgt u niet vergoed:

  • Abonnementskosten op de alarmcentrale
  • Telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
  • Epi-alarm
  • Alarmbelmat (eventueel vergoeding mogelijk uit de aanvullende verzekering)
  • Alarmeringsapparatuur voor sociale veiligheid (eventueel vergoeding mogelijk uit de aanvullende verzekering)

U krijgt deze vergoeding als u naar een leverancier gaat waarmee afspraken zijn gemaakt over kwaliteit en prijzen. Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u misschien niet alles vergoed. Lees meer over de vergoeding van gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorg.

Eigen bijdrage

U hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

U hoeft geen eigen risico te betalen.

Waar kunt u terecht?

Op zoek naar een gecontracteerde leverancier? Vind een leverancier. U bent dan verzekerd van:

  • Snelle levering: de apparatuur wordt binnen 5 werkdagen geplaatst.
  • Spoedopdrachten worden binnen 2 dagen uitgevoerd.
  • Tussen 08.00 uur en 21.30 uur is er een storingsdienst bereikbaar.
  • Een 2-wekelijks controle die plaatsvindt op de werking van de apparatuur.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

U moet altijd eerst een akkoordverklaring bij ons aanvragen.

De leverancier is verantwoordelijk voor een goed functionerend hulpmiddel. Hebt u geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een gecontracteerde leverancier. De leverancier beoordeelt dan of u in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Hebt u het niet meer nodig? Dan moet u dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van CZ. Het hulpmiddel wordt dan weer bij u opgehaald.

We vermelden op onze website zo zorgvuldig mogelijk onze vergoedingen en voorwaarden. Maar of we uiteindelijk uw zorg vergoeden en voor welk bedrag, hangt af van de officiële polisvoorwaarden, vergoedingsoverzichten en reglementen.

Bent u op zoek naar de vergoedingen en voorwaarden van voorgaande jaren? Die vindt u op Mijn CZ.

Medische Beoordelingen